Israel 2023

Israëlreis kerk

Dag 1: Woensdag 8 februari

De reis naar Israël begint vandaag echt! In de vroege ochtend zijn we met elkaar vertrokken uit Wijngaarden naar Brussel Charleroi. Vanuit het vliegtuig hadden we een prachtig uitzicht omdat het mooi helder was. Net voor het donker werd landden we in Eilat in het zuiden van Israël. Na een goed vullende maaltijd en een wandeling over de boulevard zijn we moe, maar voldaan naar bed gegaan.

Dag 2: Donderdag 9 februari

In de ochtend zijn een aantal mensen van de groep een tocht gaan maken door de woestijn bij Eilat. Hierbij hebben de verschillende valleien namen van het koningshuis van Salomo. Eilat was namelijk de plaats waar het vroegere Ezeon-Geber lag. Hier ontving Salomo de koningin van Sheba. Ook is het volk van Israël hier langs getrokken onderweg naar het beloofde land. Verder zijn een aantal van ons met een traditioneel vervoersmiddel door de woestijn gegaan. Rijdend op een kameel zoals vroeger gebruikelijk was om mee te reizen en spullen mee te vervoeren. In de middag zijn we naar de Dode Zee gegaan.

Dag 3: Vrijdag 10 februari

Het zien van de zonsopkomst bij de Dode Zee was een mooie start van de dag (voor een aantal vroege vogels van ons). Verder is het drijven op de Dode zee een erg aparte ervaring, dat je kunt lezen liggend in het water.

Het verhaal van de verwoesting van Sodom en Gomorra maakt hierdoor steeds meer indruk. Halverwege de ochtend zijn we vertrokken naar Ein- Gedi om daar een mooie wandeling te maken door een vallei naar de David Spring. Bij deze plaats zijn de spelonken waar David de slip van Sauls mantel afgesneden heeft. De natuur is prachtig daar. Door het water wat er stroomt is er leven van planten en dieren mogelijk.

Rond het middaguur zijn we vertrokken naar Jeruzalem om daar het begin van de shabat te vieren en mee te beleven. Allereerst zijn we over de markt gelopen waar Joodse mensen hun inkopen doen voor de shabat, wat een leven was er op de markt. Langzaamaan gingen de winkels dicht om de shabat in te luiden.

Voor zonsondergang waren we bij de Klaagmuur, onderweg lazen we Psalm 122. Wat waren er veel Joodse mensen, het kleurt letterlijk zwart van de mensen. Al biddend, zingend, jubelend en dansend gaat de shabat van start na zonsondergang. Reidans en jubelen voor de HEERE komt hier echt tot leven (Psalm 98). De avond werd afgesloten met een shabat maaltijd bij een rabbijn thuis, een unieke ervaring waar gastvrijheid, Woord van God en onderlinge ontmoeting centraal staat, onder het genot van eten en drinken.

De rabbijn haalde de woorden van Ezechiël 36 aan. Hierdoor voelden we de verbondenheid met Wijngaarden, daar zou een dag later het avondmaal gevierd en herdacht worden. Een huis zo vol mensen hadden we nog nooit gezien, hutje mutje zitten kreeg een nieuwe betekenis. Naast de serieuze dingen, hebben we ook grappige momenten meegemaakt. Zo moesten twee van ons even apart mee naar een ander huis zodat we een stekker uit een stopcontact konden halen om de verwarming aan te kunnen zetten. Dit is namelijk voor een Jood niet toegestaan op de shabat.

Dag 4: Zaterdag 11 februari

Na een ochtend uitslapen zijn we naar de Christ Church geweest. Hier wordt een dienst geleid door Messias belijdende Joden. Na de lunch zijn we langs de oude stad van David en de opgang naar de tempel gegaan. Psalm 48 en 92 spraken tot onze verbeelding toen we naar het Kidrondal liepen.

We lazen uit 2 Samuel 18 en 19 over de berichtgeving van de dood van Absalom. Hierna zijn we door het Kidrondal via Getshemane de Olijfberg op gegaan, het was een stevige klim, maar zeker de moeite waard. Het uitzicht over de stad was prachtig. In de voetstappen van Jezus zijn we over een stuk van de via Dolorosa terug gegaan de stad in.

We sloten de dag qua bezienswaardigheden af in de graftuin buiten de stad. Een bijzonder rustige plaats vergeleken met de drukte van de stad. We kregen een rondleiding door een gids, hij vertelde op een mooie wijze het evangelie van onze opgestane Heer. Hij vertelde over open graf en al de belangrijke informatie over het graf, maar het belangrijkste is er niet meer, Yeshua is opgestaan!! We sloten de avond af met een heerlijke maaltijd in een Armeens restaurant.

Dag 5: Zondag 12 februari

In de ochtend zijn we samen met Johan op stap gegaan door Jeruzalem. We zijn begonnen in het Hinnomdal. Hierna zijn we in het Christ Church museum geweest waar we uitleg kregen over de opbouw van de stad Jeruzalem en de tempelberg. Na deze uitleg zijn we de tempelberg op gegaan, inmiddels is de koepel van goud gemaakt en staat er een moskee naast. Anders dan dat het was in de tijd van Jezus.

Na een hapje gegeten te hebben liepen we naar de oude stad van David. Vanuit hier hadden we zicht over het dal en konden we de daken aan de andere zijde goed zien, hierdoor is het goed voor te stellen op welke wijze David Bathseba goed kon zien. Via een, voor die tijd ingenieus, gangenstelsel zijn we een stuk onder de oude stad van David door gegaan (Kanaänitische tunnel, Hizkia tunnel ligt er naast). Op deze wijze waren de mensen voorzien van drinkwater tijdens belegeringen door andere volken. Aan het einde van de tunnel was het badwater van Siloah, hier stuurde Jezus de blinde man heen nadat hij slijk op zijn ogen gedaan had (Johannes 9). Die avond hebben we de avond nog gezellig met elkaar afgesloten in een Joods restaurant.

Dag 6: Maandag 13 februari

De laatste dag in Israël, tijd om terug te gaan naar huis. We kijken terug op een prachtige reis met elkaar. We hebben veel gezien, geleerd, gezelligheid gehad en elkaar beter leren kennen. Er is te veel om op papier te zetten wat we allemaal beleefd hebben! Eén dingen weten we wel. God is groter dan alles om ons heen. Hij heeft een plan met de wereld en met Zijn volk. De beloftes die Hij gedaan heeft zullen vervult worden.

Hartelijke groet,

Elske Baan, Ada van de Berg, Suzanne de Gier, Janie en Laura Korevaar, Corrie, Krijn en Lennart Kuiper, Karin Oskam, Joke Roodenburg, Anja en Wim de Vries en Hans Blok.